Lees hier het interview met Maarten over de ‘gouden bouten’ van staal.
“Je hebt bouten van staal en bouten van goud”
Maarten Oostdam heeft een bijzonder beroep: hij maakt onderdelen na, meestal voor de technische dienst van een groot fabriek. Als de oorspronkelijke leverancier het onderdeel niet wil of kan leveren zoals de klant het wenst, hebben ze een probleem. Zoals bij de een tapijtenfabriek in Waalwijk. Er was een bout van een machine afgebroken, een ‘bout van goud’ blijkbaar
Wat was er aan de hand?
“Ik werd opgebeld door het hoofd van de technische dienst, hij had een groot probleem in zijn productieproces. Ze stansen tegels uit roltapijt, met een railmechanisme waar bouten op zitten. Dat is een volcontinu proces, maar één van de bouten was afgebroken en de leverancier uit Engeland had zes weken levertijd nodig. Het ging om speciale bouten, ook nog gehard volgens de leverancier. Normaliter moet een bout taai zijn, om hem goed aan te kunnen draaien. Ze zijn bijna nooit gehard.”
“Ik vroeg hem hoe dringend het was, hij vertelde dat hij eigenlijk van de leverancier af wilde omdat deze helemaal niet flexibel was. Ze hadden hem ook wijsgemaakt dat het een hele speciale bout was, maar dat was een verhaal van de leverancier om de prijs op te drijven. Ik vroeg om een tekening, die moesten ze nog even maken zei hij. Ik heb nog nooit zo snel een tekening op mijn bureau gehad, haha, een uur later al.”
Hoe heb je het aangepakt?
“Ik ben eerst naar de hardheid gaan kijken, een relatie van mij heeft een zogenaamde ‘x ray tester’ en deze ‘gouden’ bout bleek voor 99,9% van staal te zijn. Niet eens bijzonder staal, op de MTS noemden we dat pisbakkenstaal. De Rockwell-waarde gaf aan dat de bout zo zacht als boter was, wat normaal is bij een bout. Maar anders dan gedacht dus.”
“De kleur van de bout zegt ook niks over de hardheid, dus we konden met een bout van pisbakkenstaal gewoon vooruit. Het was wel een speciaal op maat gemaakte bout, met bijzondere afmetingen. Het is dus niet iets wat je bij de Praxis haalt. De manager belde me op woensdag en moest het zo snel mogelijk hebben, ik kwam het vrijdagmiddag afleveren.”
“Hij was me dus heel erg dankbaar. De bouten kosten per stuk 100 tot 200 euro, hij had er 10 nodig. ‘Je wilt gouden bouten’, zei ik, ik werd ook erg snel betaald. De grap is: het was voor hen het moeilijkste van alles om mij aan te maken in hun systeem. Iemand in het Oostblok moest beoordelen of ik een betrouwbare leverancier was, maar het werk was al gedaan. Zo snel kan het gaan in mijn wereldje, een bestelling van vandaag had gisteren al geleverd moeten zijn, haha.”
Heb je deze interviews al gelezen?
Meest recente projecten Oostdam Engineering
Referenties
Maarten possesses excellent skills in delivering reversed engineering drawings. Not many people operate in his line of business, so when needed you can trust to call on Maarten.
You’ll rarely find a talented person like Maarten. He has a good knowledge of what he is doing. With his experiance he can deliver a prober model, perfect for its pupose.
Maarten heeft hart voor zijn eigen zaak, maar ook voor de zaak van anderen. Resultaatgericht en altijd eerlijk over de (on)mogelijkheden van uw vraag. Hij is een echte (net)werker die graag informatie, tips en adviezen deelt, ook buiten zijn technische vakgebied. Open, direct en oprecht, dat is typisch Maarten.
Maarten proved himself valuable by not just providing a 3D technical drawing but also by making recommendations about the moulding proces.
In de toekomst uitnodigingen per e-mail ontvangen?
Kan je deze keer niet aanwezig zijn, maar wil je wel graag op de hoogte gehouden worden. Laat dan hier je e-mailadres achter: