Comet tank rupsschakel
Hoe krijg je een tank uit WOII weer de weg op?
Situatie
BAIV (British American Infantry Vehicles) uit Maarheze levert, restaureert en onderhoudt voertuigen en tanks uit de Tweede Wereldoorlog. Het bedrijf heeft de hand weten te leggen op een Comet, een tank die voor het eerst werd gebruikt aan het einde van WOII. Met name zijn geweer was uitermate effectief tegen Duitse tanks. De tank wordt gezien als een van de beste Britse tanks ooit.
De opvolger van de Comet was de Centurion (1949). Het ontwerp van de zwaardere Centurion was deels gebaseerd op dat van de Comet. Tijdens de Koreaanse Oorlog dienden de twee tanks naast elkaar. De Comet bleef tot 1958 in dienst van de Britten. Een aantal Comets werd aan het buitenland verkocht. Daar werden zij tot in de jaren tachtig ingezet. Het Zuid-Afrikaanse leger gebruikte de tank zelfs tot 2000. Wereldwijd zijn er nog zo’n veertig Comets.
BAIV wil de Comet restaureren en verkopen aan een Amerikaans museum. Hierbij gaat veel aandacht uit naar de rupsbanden. De rubberen onderdelen van deze banden zijn verbonden door metalen schakels, zogenaamde tracks. De tracks van Comet tank zijn dusdanig verroest en verrot dat de rupsbanden niet kunnen draaien zoals dat hoort. De originele tracks worden niet meer geleverd.
Onze taak
Aan Maarten Oostdam werd gevraagd hoeveel het zou kosten om alle tracks op deze tank te vervangen. In totaal zijn dat er 236. Om dit in kaart te brengen, maakte Maarten in eerste instantie een laserscan van een enkele track. Vervolgens ging hij met de puntenwolk aan de slag. Slijtages werden weggewerkt en roestplekken weggepoetst. Met het zuivere 3D CAD-model kunnen de tracks worden nagemaakt. Dat kan op drie manieren: gieten, frezen of lassen.
Resultaat
De klant is enthousiast. Aan de hand van het CAD-model wil hij een haalbaarheidsstudie laten uitvoeren. Ook die komt voor rekening van Maarten Oostdam. De productiekosten van nieuwe tracks zijn sterk gerelateerd aan de aantallen. Gieten is vooral interessant bij zeer grote aantallen omdat hiervoor eerst een gietmal moet worden gemaakt. Frezen is interessant bij kleinere aantallen omdat het relatief arbeidsintensief is. Op het eerste gezicht geeft Maarten daarom de voorkeur aan lassen. Afhankelijk van het kostenplaatje kunnen de tracks van andere tanks ook worden vervangen. Als BAIV besluit de tracks te laten vervangen, zal Maarten Oostdam het productieproces begeleiden.